BOGO-LIGHT



I forbindelse med et eco-design prosjekt jeg holder på med på skolen, kom jeg over denne lommelykten. Den er solcelledrevet, og det er jo fint i seg selv, men konseptet er i tillegg; "kjøp èn, og kjøp èn til en som VIRKELIG trenger den samtidig." Utrolig spennende prosjekt. De selger kun på nett, og i tillegg shipper de ikke rundt i verden pga miljøhensyn (transport/forurensning)- og bruker bare veldedige organisasjoners "allerede" transport til å få levert disse lyktene til U-land.




Ved å henge opp/la den ligge en hel dag i solen, har man lys i 6 timer på kvelden. I de fleste U-land har de svært lite elektrisitet, så lesing etter solnedgang er helt uaktuelt. Dette skaper faktisk et utdannings-dilemma også. Kvinner (og generelt alle) er utsatt i mørket, og med et lys i hånden forandres verdenen radikalt.

Jeg liker jo mentaliteten bak produktet mer enn designet, men er jo utrolig så gjennomført "ecofriendly" det kan bli i vår materialistiske verden idag. Jeg er faktisk overrasket.
Liten tankevekker blant alle disse fab'e designproduktene-- litt bakkekontakt trenger ihvertfall jeg innimellom.

Hurra for øko-design!

-nat




0 kommentarer:

Post a Comment